Training “Kennismaken met het gedachtengoed van de Geweldloze Communicatie van Marshall Rosenberg”

Geweldloos communiceren is een term en methodiek ontwikkeld door de Amerikaanse psycholoog Marshall Rosenberg. Geweldloos communiceren is communiceren vanuit gevoelens en behoeften in plaats vanuit oordelen, meningen, aanvallen en beschuldigingen. Door je meningen en oordelen te herkennen en deze weg te laten in het communiceren is de kans groter dat de ander je hoort en naar je luistert.
Geweldloze communicatie betekent dat je  verantwoordelijkheid neemt voor jouw gevoelens en behoeften. Je kunt deze uiten zonder oordelen, maakt contact met wat er in jou en in de ander leeft  en kijkt wat er voor beiden werkt. Op deze manier blijf je in verbinding met jezelf en de ander, ook in lastige situaties, is er meer begrip voor elkaar en ontstaan er minder conflicten. Deze vorm van communiceren wordt wereldwijd toegepast bij het voorkomen en oplossen van conflicten.

Het doel van de training

Deelnemers maken kennis met het gedachtengoed van de Geweldloze Communicatie met als doel de communicatie te verbeteren.

Resultaat

Na de training weten de deelnemers wat Geweldloze communicatie is  en hebben zij een start gemaakt met het toepassen ervan. Zij leren te luisteren naar zichzelf en de ander , zijn zich bewust van en nemen verantwoordelijkheid voor eigen gevoelens en behoeften, kunnen deze uiten zonder eisen te stellen aan de ander. Zij kunnen zich inleven in de ander en hebben (meer) handvatten voor het hanteren van conflicten en in harmonie te zijn met zichzelf en de ander.

Onderwerpen

  • De vier elementen van Geweldloze communicatie:
  • Waarnemen
  • Gevoelens
  • Vervulde en onvervulde  behoeften
  • Het doen van verzoeken op zo’n manier dat de ander je kan horen
  • De valkuilen
  • Interpreteren in plaats van waarnemen
  • Quasi gevoelens in plaats van echte gevoelens uiten
  • Eisen in plaats van verzoeken
  • Empathie voor jezelf en voor de ander
  • Het oplossen van conflicten met behulp van geweldloze communicatie

Duur van de training en het aantal deelnemers

De training duurt twee dagen, vier dagdelen. Een dagdeel werken we met een trainingsacteur waar praktijksituaties onderzocht worden en geoefend wordt met deze vorm van communiceren.
Het maximum aantal deelnemers is twaalf.

Terug