De komende jaren gaat er veel veranderen binnen het sociaal domein: De transitie van de jeugdzorg, de overheveling van de begeleiding uit de Awbz en de Wet werken naar vermogen naar de gemeenten. Als organisatie dien je te bewijzen dat je bestaansrecht hebt en je te laten zien. Dit betekent voor de medewerkers dat zij (meer) proactief gaan handelen, samenwerkingsverbanden initiëren of verstevigen, nieuwe klanten benaderen en de professionaliteit van hun organisatie helder, duidelijk en enthousiast kunnen overbrengen.
Voor de medewerkers is dat over het algemeen een nieuwe taak.
Het doel van deze training is de competenties (kennis, vaardigheden, houding, inzicht) van de deelnemers, nodig voor bovenstaande taken, uit te breiden of aan te scherpen zodat zij met enthousiasme en zelfvertrouwen deze taken kunnen uitvoeren.
In de training gaan we aan de slag met
Het definitieve programma wordt in overleg met de teamleider en de deelnemers vastgesteld. Voor aanvang van de training mailen we de deelnemers een formulier waarop zijn hun wensen kunnen aangeven.
De werkwijze tijdens de training is, naast cognitieve overdracht, vooral gebaseerd op inzicht krijgen
in en het verbeteren van de eigen houding en gedrag. Geboden wordt een veilig klimaat voor feedback. Tijdens de training wordt gebruik gemaakt van de aanwezige deskundigheid . De theorie wordt ondersteund door oefeningen en simulaties uit de praktijk.
Ter voorbereiding en tussen de bijeenkomsten van de training maken de deelnemers een opdracht zodat zij effectiever gebruik maken van het behandelde in de training.
De duur van dit traject is drie bijeenkomsten.
De training zal worden gehouden op een geschikte locatie. Er dient voldoende ruimte te zijn en de stoelen dienen verplaatsbaar te zijn. Er is een flipover met schrijfmateriaal, een beamer en er zijn pennen en papier voor de deelnemers.
Het aantal deelnemers is maximaal twaalf.